Så gick undersökningen till

Vi på Lånen.se skickade ut en undersökning till våra besökare med syftet att ta reda på hur pålitliga låneförmedlare på den svenska marknaden anses vara år 2024. I undersökningen fick våra besökare besvara huruvida låneförmedlarna i fråga upplevdes som pålitliga eller ej. Totalt efterfrågades svar om åtta utvalda låneförmedlare.

Låneförmedlarna valdes ut på måfå och helt opartiskt av oss som jobbar på Lånen.se.

  • 4000 personer tillfrågades varav 575 personer deltog i undersökningen
  • Personerna som tillfrågades är tidigare besökare av Lånen.se

Snabbfakta om undersökningen

  • Alla deltagare mottog identiska undersökningar.
  • Alla deltagare genomförde undersökningen anonymt.
  • Alla deltagare var med i en utlottning av presentkort.
  • Inga anställda på Lånen.se deltog i undersökningen.
  • Ingen låneförmedlare har på något sätt deltagit i- eller påverkat utformningen av undersökningens frågeställningar.

Mer om deltagarna

De inledande frågorna i undersökningen ämnade ta reda på deltagarnas kön samt ålder för bättre förstå vilka personer som valde att delta i undersökningen.

Könsfördelningen mellan män och kvinnor.

Den genomsnittliga åldern på deltagarna var 47 år.

Resultat

Nedan presenterar vi de resultat som framkom i undersökningen. Vi på Lånen.se lägger inget värde i låneförmedlarnas slutgiltiga betyg och är inte heller något som kommer påverka hur vi rangordnar förmedlare här på sajten.

Genomsnittligt betyg för hur pålitliga förmedlarna anses vara

Den största punkten i undersökningen var det "pålitlighetsbetyg" deltagarna fick tilldela varje låneförmedlare. Ju högre betyg en förmedlare har desto mer pålitliga anses de vara.

Den betygsskala som användes såg ut som följande:

  • Vet ej - 0
  • Stämmer inte alls - 1
  • Stämmer inte så väl - 2
  • Stämmer ganska väl - 3
  • Stämmer mycket väl - 4
Genomsnittligt pålitlighetsbetyg för låneförmedlarna i undersökningen.

Alla röster på alternativet "Vet ej" har uteslutits ur diagrammet för att ge förmedlarna ett mer rättvist pålitlighetsbetyg.

Lendo och Advisa sticker ut

Lendo och Advisa är de enda två låneförmedlare som når ett genomsnittligt betyg om 2,9 medans Sambla ligger på en klar tredje plats med 2,8. Totalt var det endast 5 av 8 förmedlare som hade ett snittbetyg på över 2,5.

Lägst pålitlighetsbetyg fick Axo Finans som landade på ett genomsnittligt betyg om 2,2.

Igenkänningsfaktorn spelar förmodligen en stor roll

Varumärken som just Lendo, Advisa och Sambla syns och hörs mycket både på tv och radio men även online. Det går att anta att deras marknadsföring och igenkänningsfaktorn hos dessa varumärken också gör att privatpersoner upplever att dessa känns som mer pålitliga.

De förmedlare som får ett lägre snittbetyg är också de som syns mindre i media och som för många kanske är helt okända. Detta medför per automatik en längre känsla av pålitlighet samt att de kanske inte ens har använt dessa förmedlares tjänster.

Få deltagare som använt förmedlarna med lågt snittbetyg

Ett tydligt mönster hos de låneförmedlare som fick ett lågt pålitlighetsbetyg i undersökningen är att många deltagare svarade "Vet ej" på huruvida de anses som pålitliga eller inte vilket resulterar i ett betyg om 0.

Freedom Finance: 47% av deltagarna svarade "Vet ej" på huruvida Freedom Finance anses vara pålitliga eller ej.

Axo Finans: 41% av deltagarna svarade "Vet ej" på huruvida Axo Finans anses vara pålitliga eller ej.

Anledningen bakom varför deltagarna i undersökningen inte kunde ange huruvida förmedlarna i fråga anses vara pålitliga eller ej får antas vara att de inte nyttjat förmedlarens tjänster.

Om detta är till följd av att ett behov aldrig uppstått eller förmedlarna helt enkelt inte lyckats marknadsföra sina tjänster tillräckligt är svårt att spekulera i. Det är dock värt att påpeka att såväl Freedom Finance som Axo Finans varit verksamma i såväl Sverige som andra nordiska länder i många år.

Vår slutsats

Att dra någon slutsats kring den data som framkommit är svårt. I mångt och mycket visar den den data som vi fått fram på liknande mönster som när vi undersökte hur pålitliga långivare anses vara 2023.

I den undersökning vi gjorde år 2023 så var det tydligt att de långivare som syns mest i media i stort också var de som ansågs vara mest pålitliga. Även så är fallet nu under 2024 när vi kollade närmare på hur pålitliga låneförmedlare anses vara.

Exakt varför vissa förmedlare anses som pålitliga- eller mycket pålitliga medans andra anses vara mindre pålitliga är svårt för oss att avgöra men kan tänkas bero på:

  • Marknadsföring - Utan gedigen marknadsföring och spridning av sitt varumärke så kommer man inte heller synas vilket kommer resultera i ett lägre förtroende hos kunderna. Genom att återkommande synas och höras, bygga upp en stor kundbas samt få in positiva kundomdömen kan låneförmedlare positivt påverka hur pålitliga de anses vara. Det är just detta vi anser Lendo och Advisa lyckats med och vilket får antas har gjort att de också är de låneförmedlare med högst pålitlighetsbetyg i denna undersökning.
  • Kundrekommendationer - Något som får antas väger väldigt tungt hos potentiellt nya kunder till låneförmedlarna är kundomdömen. Att som kund få ta del av ett stort antal positiva kundomdömen bör inge trygghet och skapa en viss grad av tillit till låneförmedlaren. I och med att Lendo och Advisa har synts väldigt mycket så har de skapat en stor kundbas vilket i sin tur också genererat ett stort antal positiva kundomdömen på plattformar som exempelvis Trustpilot.
  • Avsaknaden av marknadsföring - Som vi var inne på i den första punkten så leder avsaknaden av marknadsföring till man helt enkelt inte syns på marknaden. Låneförmedlarna som har ett lågt pålitlighetsbetyg bör vara de som investerar mindre i marknadsföring och som inte heller byggt upp en större kundkrets.

Diskussion

Användarkommentarer

Här finns inga kommentarer ännu.

Skriv en kommentar