Med ett nationellt skuldregister skulle alla kreditupplysningsföretag ha tillgång till exakt samma information. Därmed kan inte låntagarna ”dölja” skulder genom att teckna lån hos långivare som använder olika upplysningsföretag. Det skulle även innebära att det företag som dominerar upplysningsmarknaden (uc) skulle behöva dela med sig av en stor mängd av deras data till dess konkurrenter.
– Tyvärr tror jag inte att ett statligt skuldregister i Sverige skulle ha så stor effekt på överskuldsättningen …/Petter Alvsten
Resonemanget bygger på att uc redan äger en så stor andel av kreditmarknaden att ytterst få procent skulle påverkas av det nationella registret. Samtliga bolånebanker använder uc och ungefär 98 % av konsumentkrediterna förmedlas efter en upplysning hos uc. Det är därmed enbart cirka 2 % av konsumentkrediterna som skulle påverkas och en lånesumma på cirka 5 – 7 miljarder.
– Marginellt mer information löser inte överskuldsättningen. Problemet är nämligen inte brist på information om krediter, utan att vissa kreditgivare inte använder informationen till att fatta ansvarsfulla kreditbeslut
– Ur ett informationsperspektiv är det ett betydligt större problem att 94 miljarder kronor i inkassoskulder inte syns i våra kreditupplysningar än att 5–7 miljarder kronor i osäkrade krediter inte syns.
– Jag hoppas verkligen att regeringens utredare Kathrin Flossing föreslår åtgärder som gör det mindre attraktivt för långivare att ge konsumtionslån till personer som har stor risk att hamna i överskuldsättning, säger Gabriella Göransson.
Detta är en åsikt som de även exempelvis lyft upp i debattartikeln i DN med rubriken ”uc vill stoppa statligt skuldregister för att skydda egen affärsverksamhet”. Flera banker och kreditgivare har även publicerat artiklar på sina hemsidor där de propagerar för att det nationella registret bör införas.
Nuvarande skuldregister fungerar
Svenska banker har lägst andel problemkrediter vilket anses vara bevis på att nuvarande skuldregister fungerar väl. De anser även att de problem som utredningen lyfter upp skulle kunna ”åtgärdas med en reform som bygger vidare på det nuvarande systemet”.
Att ersätta dagens väl fungerande ekosystem med ett helt nytt och oprövat Skriregistersystem innebär, enligt uc, stora risker.
Inte informationsproblem
Upplysningscentralen AB anser att problemet ”inte är bristen på tillgång till tillförlitlig och transparent information” utan att vissa aktörer medvetet bortser från viss information i deras kreditprövning. Detta skulle exempelvis kunna åtgärdas med ökad tillsynsverksamhet samt minskade vinstmöjligheter hos långivarna.
Tveksamt mervärde
I likhet med i tidigare debattartiklar lyfter uc upp att skuldregistret skulle ha ett tveksamt mervärde. Det är ”inte säkert att det alls skulle medföra någon nytta för att komma tillrätta med överskuldsättningsproblamtiken”. Dessutom påpekas att registret ”inte uppfyller ambitionen att vara heltäckande” vilket både Konsumentverket och Finansinspektionen påpekat.
Tidsåtgång och kostnadsökningar
Upplysningscentralen AB anser även att införandet, och uppdateringen, av ett Skri-register skulle ”medföra en mycket stor tidsåtgång och medföra stora kostnader”. Både tidsåtgången och kostnaderna bör ställas mot mervärdet vilket innebär att registret inte borde genomföras. Detta utifrån att ”nyttan inte har belagts av utredningen”.
Som uc efterfrågat föreslår utredningen att även inkassoskulder ska rapporteras in men detta skulle, enligt Göransson, kunna ske inom nuvarande kreditregistersystem. Utöver det ställer sig uc även bakom förslagen om bland annat ändrad avräkningsordning på skulder samt ränte- och kostnadstak.
- Innehållsansvarig
Simon har ett stort intresse för finans och ekonomi och har sedan 2020 varit innehållsansvarig på Lånen.se. Simon har sedan tidigare en högskoleexamen som webbredaktör och ser i dagsläget till att innehåll och data på Lånen.se är korrekt och alltid uppdaterad.