Vi har testat att ansöka om ett lån hos Sambla för att utvärdera kundupplevelsen. Här presenterar vi resultatet av testet.
Resultat
Jag testade att ansöka om ett lån för att finansiera en renovering i min bostad. Lånebeloppet var 10 000 kr, dvs. ett relativt litet lån.
Ansökningsprocessen var mycket smidig. Istället för att behöva fylla i massor av uppgifter i ett långt formulär har Sambla valt att använda sig av ett dynamiskt formulär som visar/döljer irrelevanta fält baserat på tidigare val. På så sätt slipper man ödsla tid på att fylla i uppgifter som bankerna inte kommer att bry sig om.
Totalt tog det 1,5 minuter från att jag landade på Samblas hemsida tills min ansökan var redo för behandling. Riktigt snabbt!
Relevanta statusuppdateringar
När min ansökan var inskickad fick jag efter en stund ett SMS från Sambla där de meddelade dels att bankerna har börjat titta på min ansökan, dels att en bank redan hade givit mig ett erbjudande. Jag fick dock inte ta del av detta erbjudande än eftersom fler banker skulle få lämna sina erbjudanden först. Fair enough.
Ett personligt besked
På förmiddagen (dagen efter min ansökan) fick jag ett samtal från en handläggare på Sambla som meddelade att jämförelsen var klar. Jag fick även besked om vilket det bästa erbjudandet var. Handläggaren hade inga problem att svara på mina frågor om lånet. Ett mail hade säkert fungerat lika bra för min del, men ett telefonsamtal gör att Sambla kan försäkra sig om att jag som lånsökande har förstått allt.
Jag valde dock att tacka nej till erbjudandet, vilket handläggaren inte ville acceptera i första taget. Utan att ha insyn i handläggarnas anställningsavtal misstänker jag att en provisionslön finns med i bilden och att handläggaren i själva verket är en säljare. Självklart förstår jag att det är nödvändigt för Sambla att deras användare tecknar låneavtal, men påstridighet hos säljare när de får ett nekande svar är en egenskap som kunder sällan uppskattar.
Jag bad om att få erbjudandet skickat till min e-post, men jag har fortfarande inte (två dagar senare) fått någonting skickat till mig.
Sammanfattning
Smidig och snabb ansökningsprocess, snyggt användargränssnitt, bra erbjudanden och personlig service. Det minst positiva för min kundupplevelse var att jag inte fick erbjudandet skickat till min e-post, samt till viss del handläggarens (säljarens) påstridighet. Med hänsyn till att den tjänst som Sambla erbjuder är kostnadsfri anser jag dock att en viss påstridighet från säljarna är acceptabel. Av det skälet blir mitt slutbetyg 4 av 5 poäng.