Om Nordea
Nordea är den största finanskoncernen i hela Norden. Det är även en av Europas största banker och hade år 2018 9,3 miljoner privatkunder. Nordea finns i över 20 olika länder och har funnits sedan över 200 år tillbaka. De är även börsnoterade.
Nordea erbjuder sina kunder en mängd olika tjänster såsom bolån, billån, fritidslån, medlemslån och privatlån. De erbjuder även kontokredit, bankkort och sparanden för att nämna några. Nordeas målsättning är att de vill göra skillnad för både kunden och samhällen där de har verksamhet genom att dela med sig av deras kompetens.
Lånevillkor
Hos Nordea kan du ansöka om ett privatlån som är ett så kallat blancolån. Det innebär att du kan låna till vad du vill och behöver inte lämna någon säkerhet för lånet. Du kan också samla andra dyrare krediter och lån. Du kan som privatperson låna en summa mellan 10 000 och 350 000 kronor. Lånet ska återbetalas på mellan 365 och 4 380 dagar.
En uppläggningsavgift om 525 kronor tillkommer men de har däremot ingen aviavgift. På hemsidan finns en enkel lånekalkylator där du själv kan se vilken preliminär månadskostnad du kan få.
Lånet avbetalas en gång per månad och dras automatiskt från ditt konto i Nordea. Om du inte har ett konto kommer Nordea öppna ett åt dig. Du kan givetvis betala mer eller lösa lånet i förtid utan extra kostnad. Du kan också ansöka om att höja ditt nuvarande lån hos Nordea. De gör då en ny kreditprövning för att se om du kan beviljas den nya höjningen av lånet.
Räntan på lånet är rörlig och varierar för de olika nivåerna i deras kundprogram. Om du är med i Nordeas kundprogram kommer du att kunna få en bättre ränta (3,95 procent). Om du inte är med i kundprogrammet är räntan för närvarande 6,90 procent. Den effektiva räntan varierar mellan 4,25 och 7,37 procent.
För att kunna beviljas ett privatlån hos Nordea behöver du uppfylla vissa krav. Du måste:
- Vara minst 18 år.
- Ha en så pass bra ekonomi att du bedöms kunna betala tillbaka lånet.
Nordea tar vid ansökan om lån en kreditupplysning på dig. Denna upplysning, tillsammans med den information som du lämnar i din ansökan, ligger till grund för den bedömning som Nordea gör om du kan beviljas ett lån eller inte.
Om du har betalningsanmärkningar behöver detta inte automatiskt leda till avslag på din ansökan, men det kan blir svårare att få det beviljat. En medsökande på lånet kan öka dina chanser att få lånet beviljat.
Service & säkerhet
Nordea erbjuder en mängd olika kontaktvägar för dig som kund. Du kan ringa dem, chatta med dem, skriva till dem via internet- eller mobilbanken eller nå dem via sociala medier. Kundtjänsten har öppet mellan klockan 08.00 och 20.00 och du kan ringa dem dygnet runt alla dagar om året. På hemsidan kan du också få svar på vanligt ställda frågor.
Nordea erbjuder på sina hemsida utförlig information om hur de hanterar dina personuppgifter och cookies. De har även information om hur man som kund skyddar dig mot bedrägerier och annan relevant information kring säkerhet.
Hur du ansöker
Du kan antingen ansöka om privatlån via telefon eller direkt på deras hemsida. Om du vill ansöka på hemsidan gör du enligt följande:
- Du fyller i uppgifter som lånebelopp och återbetalningstid. Du identifierar dig med Mobilt BankID.
- Du får besked direkt på skärmen. Om ni är två som ansöker om lånet behöver båda fylla i och godkänna ansökan innan ni får svar. Du/ni signerar lånehandlingarna genom Mobilt BankID.
- Utbetalning av lånet sker. Om du inte är kund hos Nordea kan det ta några dagar extra innan du erhåller pengarna på ditt konto.
Om Nordea behöver kompletterande uppgifter kommer de att kontakta dig via telefon eller SMS. Om du ångrar dig efter du signerar lånehandlingarna har du ångerrätt i 14 dagar och sedan 30 dagar på dig att betala tillbaka.
Sammanfattning
Hos Nordea kan du som privatperson ansöka om ett privatlån utan säkerhet på upp till 350 000 kronor. Lånet ska återbetalas på maximalt 4 380 dagar. Du måste ha, eller öppna, ett bankkonto hos Nordea. Räntan är rörlig och beror på om du är medlem i kundprogrammet eller inte.
Det ställs vissa krav på dig som låntagare men betalningsanmärkningar behöver inte innebära ett avslag på din ansökan. Service är mycket god och du kan få tag i kundtjänsten i stort sett när som helst på dygnet.
Ansökningsprocessen är mycket enkel och sker med fördel på Nordeas hemsida. För att kunna identifiera dig krävs Mobilt BankID. Du får ett besked på din ansökan direkt på skärmen. Information om hur lång tid det tar innan du erhåller pengarna på ditt konto saknas på hemsidan.
Recensionen publicerades 2019-10-08 och uppdaterades senast 2021-02-23 av
Viktor Svensson