Att skaffa bil är en stor investering, och det finns olika sätt att göra det på. Två vanliga alternativ är att leasa bilen eller att köpa den med hjälp av billån. Båda lösningarna har sina fördelar och nackdelar, och det som passar bäst beror på din ekonomi, hur länge du tänkt ha bilen och hur mycket kontroll du vill ha över ägandet. I den här guiden går vi igenom skillnaderna, så att du kan fatta ett smartare beslut.
Leasing innebär att man långtidshyr bilen. Det är alltså fortfarande företaget som äger bilen även om privatpersonen har den i flera år. Under denna tid betalas en fast månadskostnad där bland annat service, försäkring, vägassistans, sommar- och vinterdäck och däckförvaring är tjänster som kan ingå. Det är även ett generellt krav att bilen maximalt får köras ett visst antal mil per år och ett leasingavtal löper ofta under tre år.
Fördelen med leasing är därmed att personen bara betalar en fast kostnad varje månad. Detta för att ha en modern bil där man inte behöver bry sig om kostnader som uppkommer kring ex. service, däckbyte m.m.
Den som tar ett billån har betydligt större frihet än den som leasar bilen. Med ett ägande finns varken begränsningar gällande ombyggnation, försäkringsval eller körsträcka. Någon diskussion behöver heller inte uppstå kring vems ansvar det är om en skada uppstår. Hela ansvaret ligger på bilägaren.
Den som köper en bil och har låga driftskostnader (ej drivmedel medräknat) kan därmed tjäna på att köpa bilen istället för att leasa.
Följande siffror använde Motormagasinet år 2024 när de ställde dessa två finansieringsmöjligheter mot varandra:
Med en leasingkostnad på 3 595 kr/mån får man använda bilen (Ford Focus Active) under tre år, med ett avtal som ofta inkluderar service och ibland även försäkring. Vissa leasingupplägg kräver även en mindre kontantinsats vid avtalets start. Bortsett från drivmedel är det alltså i huvudsak 3 595 kr per månad som betalas.
I detta fall räknade Motormagasinet med att köpa samma bil för 312 000 kr. För billån med säkerhet gäller en ränta på 7 % och en kontantinsats på 20 % (vilket motsvarar 62 400 kr). Lånet, alltså 249 600 kr, återbetalas med rak amortering över 10 år. Man räknar också med att bilen tappar 40 % i värde på tre år, vilket innebär att den säljs för 187 200 kr efter perioden.
För att göra ett rättvist jämförelseexempel mot leasing, utgår man från tre års ägande, varefter bilen säljs. Den totala kostnaden under dessa tre år omfattar följande:
Den sammanlagda månadskostnaden för detta räkneexempel är 2808 kr/mån.
Leasing handlar främst om trygghet. En trygghet att den fasta kostnaden inte blir högre än avsatt belopp. En trygghet att man får service, försäkring och annat som gör bilägandet lättare. Det kan uppkomma extrakostnader men dessa är betydligt färre än när bilen ägs. Tittar man på det rent ekonomiskt så kan det vara billigare att leasa bilen än att ta ett lån. I Motormagasinets exempel är leasing den enklaste lösningen, med ett fast pris på 3 595 kr/mån och ofta inkluderad service. Köper man bilen med lån kan månadskostnaden bli något lägre (runt 2 800 kr/mån) men då tillkommer ansvar för service, försäkring, och risken för värdeminskning.
Leasing är bekvämt men kostar mer. Billån kräver större insats men kan bli billigare, särskilt över längre tid.
Läs om hur vi behandlar och skyddar dina personuppgifter i vår personuppgiftspolicy. Genom att skicka in din kommentar godkänner du denna hantering. Om din kommentar framstår som stötande eller av något skäl olämplig kan publicering underlåtas.
Innehållsansvarig
Simon har ett stort intresse för finans och ekonomi och har sedan 2020 varit innehållsansvarig på Lånen.se. Simon har sedan tidigare en högskoleexamen som webbredaktör och ser i dagsläget till att innehåll och data på Lånen.se är korrekt och alltid uppdaterad.