Vi har testat att ansöka om ett lån hos Loanstep för att utvärdera kundupplevelsen. Här presenterar vi resultatet av testet.
Resultat
Efter att ha ansökt om ett lån på 1 000 kr hos Loanstep kan jag kort summera ansökningsprocessen med ett ord: enkelt. Jag fyllde först i mitt personnummer, signerade med BankID och fick efter några sekunder ett preliminärt besked om att jag var godkänd som låntagare. Därefter återstod att fylla i information om min anställning, inkomst, mina utgifter och befintliga skulder. Tre minuter senare fick jag besked om att pengarna kommer att utbetalas nästa dag (jag skickade in min ansökan efter kl. 12:00).
Tydliga villkor
Även om Loanstep använder begrepp som "utbetalning samma dag" i sin marknadsföring är de tydliga med att ansökan måste skickas in före 12:00, vilket jag inte gjorde. Jag blev därför inte förvånad när jag (i samband med att ansökan var färdig) fick ytterligare information om att utbetalningen kommer att dröja till nästa dag.
Okomplicerad komplettering av min ansökan
Påföljande dag blev jag kontaktad av kundservice för att komplettera min ansökan med en lönespecifikation (kreditupplysningen visade att min senaste taxerade inkomst var betydligt lägre än den jag uppgav i ansökan inte särskilt märkligt att Loanstep blev lite misstänksamma). Jag bifogade min senaste lönespecifikation och fick efter 21 minuter ett mail om att pengarna hade betalats ut. Därefter dröjde det bara lite drygt en timme innan pengarna fanns på mitt konto. Ingen fördröjning alls med andra ord.
Långsam handläggning av återbetalningen
Eftersom jag nappade på Loansteps erbjudande om ett kostnadsfritt lån i 14 dagar valde jag att tämligen omgående återbetala lånet. Jag bad kundservice om att få en faktura skickad till min e-post istället för att få den per brev, vilket tycktes vara ett relativt komplicerat ärende för kundservice. Det krävdes nämligen ett mail och ytterligare en påminnelse från min sida för att jag skulle få uppgifter om OCR och bankgironummer. Onödig tidsutdräkt, men till slut fick jag återbetala lånet och inga räntekostnader eller avgifter hade uppstått. Precis som utlovat.
Jag är medveten om att den normala processen för dessa korttidslån är att en faktura skickas ut per brev och att kunden betalar fakturan utan att behöva kontakta kundservice. Det borde dock inte höra till ovanligheterna att en kund vill ha betalningsuppgifterna skickade till sin e-post (t.ex. om kunden är bortrest). Loanstep kan garanterat hitta på en smidigare lösning, förslagsvis med inspiration från sin egen ansökningsprocess!
Sammanfattning
Att ansöka om lånet var en enkel och snabb process med tydliga instruktioner och ett snyggt gränssnitt där finns ingenting att anmärka på. Däremot var min upplevelse att återbetalningsprocessen lämnade en hel del övrigt att önska. Jag ger därför Loanstep 4 av 5 poäng.