Den 3e augusti 2023 testade vi på Lånen.se att ta ett lån hos långivaren Credifi som vi sedan ångrade. I den här artikeln ska vi berätta hur det gick att ta lånet, om det var lätt att komma i kontakt med Credifi och vilka problem vi stötte på.

Det hela började med att vi fyllde i en låneansökan inne på Credifi. Så fort vi hade fullföljt och skickat in vår låneansökan så lyfte vi på luren och ringde in till deras kundsupport för att ångra lånet och stoppa utbetalningen. Deras kundsupport gav svaret att det inte gick att stoppa utbetalningen av lånet, trots att vi ringde direkt efter att vi skickat in en låneansökan. Dessutom behövde hela lånet vara återbetalt inklusive upplupen ränta innan lånet kunde ångras. Vi behövde alltså betala tillbaka ett belopp på 5014 kr, 5000 kr för själva lånet och 14 kr för räntan. För att betala tillbaka lånet så behövde vi logga in på deras hemsida och därigenom genomföra en återbetalning via Zimpler.

Mailkonversation med Credifi

Eftersom Credifi använder sig av Zimpler för att betala ut lån så borde också lånet inkomma på vår bank samma dag som betalningen sker, det var i alla fall vad vi trodde. Trots att lånet blev godkänt runt 14:00 så fick vi vänta till nästkommande dag innan pengarna fanns på vårt bankkonto. 

För att bli kvitt lånet så snabbt som möjligt så försökte vi redan den 3e augusti, samma dag som lånet blev beviljat också betala tillbaka lånet med pengar som vi redan hade på kontot. När vi försökte betala tillbaka lånet genom ICA Banken, som är den bank vår försöksperson använder, så fick vi felmeddelandet att “insättningsgräns nådd” och någon betalning av lånet gick inte att genomföra.

Insättningsgräns nådd

Med detta felmeddelande i ryggen så kontaktade vi Credifis kundsupport som inte alls var så hjälpsam i problemet och hänvisade till att “prova göra inbetalningen i morgon”. Vi ringde även upp ICA Bankens kundsupport för att kontrollera med dem att problemet inte ligger hos vår bank. I samtalet med ICA Banken konstaterades att problemet låg någonstans hos Credifi och Zimpler.

Dagen efter, den 4e augusti mellan 07:00 - 08:00 såg vi att vårt snabblån från Credifi hade trillat in på kontot. Eftersom vi visste att även om man nyttjar distansavtalslagen så behöver man betala upplupen ränta. Därför skrev vi på morgonen till Credifis support och frågade om totalbeloppet hade ändrats, men fick till svar att “du kan betala samma belopp som igår”. Därefter loggade vi in på Credifis plattform igen för att genomföra en betalning på nytt genom Zimpler. Återigen fick vi samma felmeddelande, "insättningsgräns nådd”. Vi vände oss åter en gång till Credifis support med frågan om hur vi kunde betala tillbaka lånet. Denna gången fick vi ett Bankgiro, OCR och ett belopp att betala. Notera att i mailet som Credifi nu skickar oss så står det att vi ska betala 5014 kr och då är det fredag. En manuell betalning som detta är alltså något som kommer nå Credifi först på måndag morgon, den 7e augusti.

Den 7e augusti mailade vi Credifi för att få det bekräftat att lånet är avslutat och återbetalt. I ett vändande mail från Credifis kundsupport bad de oss betala in 41kr i upplupen ränta, som då har uppkommit under helgen. Direkt när vi får mailet ringde vi in till dem och bad dem att ta bort de 41 kronorna som tillkommit, då enligt mailkonversationen från fredagen inte var något som behövde betalas. Supporten som vi pratade med höll med att detta var information som de själva brustit i att berätta och därmed plockade de bort räntan som uppkommit under helgen. Under samma samtal så bad vi även Credifi att radera våra personuppgifter och för att göra detta så behöver man fylla i en blankett som man sedan skickar in till dem.

Blankett från Credifi

Diskussion

Användarkommentarer

Här finns inga kommentarer ännu.

Skriv en kommentar

Om författaren

Joar Tornedahl

Joar Tornedahl är sedan våren 2022 skribent här på Lånen.se. Med sin stora kunskap om lån i allmänhet men konsumentkrediter i synnerhet så skriver Joar djupgående artiklar och guider i syftet att lära våra besökare hur man på ett tryggare sätt kan låna pengar. Joar har sedan tidigare mångårig erfarenhet från arbete på ett flertal mindre till medelstora nischbanker men vill idag förmedla vidare sin kunskap för att skapa ett bättre låneklimat online.