En viktig del av den verksamhet som vi på Lånen.se bedriver är att hjälpa företagare att jämföra företagslån. När det kommer till denna typ av lån finns det få långivare på marknaden som är lika passionerade för företagande som Qred

Vi har haft förmånen att få intervjua Christian Billing, ansvarig för content och sociala medier på Qred. Förhoppningsvis finner du nedanstående frågor och svar intressanta och givande. Om du vill komma i kontakt med Christian når du honom på telefonnummer 020-150 333 eller via mejl (christian.billing@qred.com).

Till att börja med, Christian, kan du berätta lite om dig själv och hur du hamnade i finansbranschen?

Jag är 27 år gammal och har en bakgrund inom idrott och ishockey, just nu som ishockeydomare i HockeyEttan och Hockeyallsvenskan. Efter några års studier på Bosön hittade jag Medieinstitutet där jag utbildade mig till onlinemarknadsförare. Genom den utbildningen fick jag kontakt med Qred Företagslån och det var där jag genomförde min internship. Sedan dess har jag arbetat heltid på Qred och under den här tiden har vi vuxit från 10 till över 30 anställda på bara 1,5 år.

I din roll på Qred arbetar du med innehåll och sociala medier. Utöver i er blogg hittar man även ert innehåll på Facebook, Instagram och YouTube. Arbetar ni med ytterligare sociala kanaler? Upplever ni att ni får feedback från presumtiva kunder på dessa plattformar?

Precis. Vi har verkligen förstått värdet av content marketing och att ingen vill se tusentals annonser och få säljande material i ansiktet. Därför har vi satsat på innehåll från start och det har bara utvecklats och förfinats sedan dess. Tanken är att utbilda våra befintliga kunder och potentiella kunder om det som rör företagande. Det kan vara allt från försäljning och marknadsföring till hur man ska tänka när man blir sjuk eller behöver skriva ett kompanjonavtal. Vi når dessutom ut i nyhetsbrev och i vissa tidningar genom native advertising.

Hittills har vi fått en hel del feedback, både genom mail och telefon, men även i kommentarer i våra sociala kanaler. Som ansvarig för innehåll vill jag engagera alla på företaget och få med deras expertkompetens. Därför finns det en del innehåll från varje team på företaget. En del tror först att vi är en tidning eller byrå som hjälper företag och det är väl den bästa kritiken vi kan få!

Ni är en relativt ny aktör på marknaden och tillhandahåller företagslån. Ni har nischat er mot småföretagare. Upplever ni att denna målgrupp generellt sett har svårigheter att få lån på annat håll, eller vilket är ert unika försäljningsargument?

Det stämmer att vi är nya som företag, men inom vår nisch är vi bland veteranerna. Sedan vi grundades för snart 4 år sedan har vi hela tiden rekryterat nya talanger och gått in i nya marknader. Idag finns vi i Sverige, Finland, Danmark och Holland, där vi vill hjälpa småföretagare att växa genom smartare finansiering online.

Vår VD och medgrundare Emil Sunvisson, såg ett hål på marknaden där småföretagare fick nej från storbankerna. Dessa banker har, i sitt oligopol, skiftat från att hjälpa företagare till att syssla mer med privat- och bolån. Trots att de grundades just för att låna pengar till företagare och för privatpersoner som ville förvara sina ägodelar på ett säkert ställe.

Med bankernas dyra kostnadskostym har det helt enkelt inte blivit lönsamt att hjälpa småföretagare med mindre lånebelopp på kortare lånetider. På Qred har vi inga dyra bankkontor eller tusentals anställda. Vi är strax över 30 personer som hanterar fyra olika marknader och det är unikt!

Hur har vi lyckats med det? Internet! Tack vare att skapa smarta digitala processer har vi kunnat hålla kostnaderna nere och erbjuda företagslån på ett snabbt, tryggt och enkelt sätt. En ansökan tar en minut, man får besked inom en timme och pengarna betalar vi ut samma dag. En bank kräver ofta mängder av onödiga dokument, ett fysiskt möte på kontorstid mellan 10-15 eller annat som tar tid.

Det tar ju tid från det du egentligen ska göra vilket är att driva ditt företag. Sedan tar de sin tid för att godkänna dig, ditt företag och ett lån som kanske betalas ut efter några veckor eller månader från att du har gjort ansökan. Står du då med en trasig maskin, bil eller ska investera i något för att växa, så har du inte den tiden att vänta. Då är stunden förbi och turen har gått till någon konkurrent.

Ett utmärkt exempel är en restaurang vars ugn hade gått sönder. De behövde ett litet och tillfälligt tillskott av likviditet för att reparera ugnen, hålla verksamheten öppen och fortsätta att tjäna pengar. Med handläggningstider på flera veckor hade det inte varit möjligt.

Dessutom kan vi, med vår unika Qred-score, se över ett företag och personen bakom företaget på ett annorlunda sätt. Därefter pratar vi alltid med kunden och kan komma fram till en lösning. Vi tror att data och mänsklig interaktion tillsammans ger det bästa resultatet!

Vilka utmaningar och hinder står dagens småföretagare inför, enligt er mening?

Globaliseringen. På gott och ont, såklart. Vi ser en del butiker och e-handlare som redan tar stryk av Amazon, Wish, Ali Express, m. fl. För Amazon är redan här i Sverige, du kan ju faktiskt beställa därifrån redan idag. Det är inte så mycket en fråga om utbud eller priskrig som det är en fråga om ekonomiska muskler när det kommer till marknadsföring.

En annan utmaning är säsonger. En varm och solig sommar är toppen för många branscher medan andra står stilla eller t o m får företag att gå i konkurs. Under juli månad gick hela 545 st företag i konkurs i Sverige, vilket är en ökning med 48% sedan året innan och den högsta siffran på 20 år. Jord- och lantbruk tog mycket stryk under våren och sommaren. Det finns saker vi alla kan göra för att hjälpa branscher när de går igenom en tuff period.

Fast de tre största utmaningarna är fortfarande finansiering, lagar och regler samt bristande arbetskraft. Vi vill råda bot på den första och sedan hjälpa till med de andra två utmaningarna genom att tillhandahålla rätt innehåll. Det är ju ingen idé att få finansiering om man inte har någon aning om hur man ska lösa problem nummer 2, 3, 4, 5

På er webbplats beskriver ni småföretagare som vardagshjältar. Kan du utveckla detta resonemang?

4 av 5 jobb skapas av småföretagare. Det är alltså inte de stora jättarna inom bil-, tele-, mode-, bygg- och restaurangindustrin som bidrar mest till vår välfärd - det är småföretagarna! Ju av den anledningen är de vardagshjältar och bör uppmärksammas som just det de är - hjältar. De sliter dygnet runt, sätter människor i arbete, betalar skatter, moms, avgifter och bidrar till samhället genom sina tjänster och produkter. Därför försöker vi på Qred alltid att besöka en kund eller handla av småföretagare så länge det är möjligt.

Ni använder er av upplysningstjänsten UC i samband med upplysningar på bolag som ansöker om lån hos er, och ni tar även kreditupplysningar via Creditsafe på bolagets företrädare. Hur kommer det sig att ni använder två olika tjänster och vilka för- och nackdelar ser ni med dessa?

För oss kompletterar de varandra. Genom UC tar vi en upplysning på företaget och med Creditsafe tar vi en upplysning på personen. Skillnaden mellan Creditsafe och UC är att ingen annan kan se att vi har gjort en kreditupplysning med Creditsafe. Vi tycker inte att det är schysst att ta en UC på en privatperson som syns hos alla banker och långivare, och på så sätt påverka dennes privatekonomi. Det ska inte ligga en egenföretagare i fatet att vara just företagare och inte anställd när det kommer till privat- och bolån.

Er algoritm Qred-score används i bedömningen av bolags och bolagsföreträdares kreditvärdighet. Kan du berätta mer om detta förfarande?

Som jag tidigare berättade samlar vi in en mängd olika datapunkter från olika källor som sedan behandlas av en algoritm och ger företagsrådgivarna underlag inför sitt samtal med kunden. I det här telefonsamtalet kan det komma fram saker som påverkar företagets Qred-score, både positivt och negativt. Baserat på all information vi har om företagets affärsidé, ekonomi, recensioner, omdömen, m.m. får vi fram ett svar på hur stort lånebelopp vi kan erbjuda.

En solskenshistoria var en hantverkare som inte hade så mycket underlag att antingen visa upp själv eller som vi kunde hämta in genom våra källor. I samtalet kom det fram att han arbetat i Norge under ca 10 år och hade papper och annat att visa upp därifrån. På så sätt kunde vi hjälpa den här duktige hantverkaren med att växa.

Kan du ge några exempel på då man troligtvis bör, respektive inte bör, ansöka om ett företagslån?

Jag vill börja med att dela upp företagslån i olika delar. Det finns de som du kan få av banken som löper under flera år, lån och stöd från t ex ALMI och företagslån online.

Vår typ av företagslån är perfekt för den som behöver ett tillfälligt tillskott av likviditet, d v s upp till 12 månader. Det kan handla om allt från att investera i varulager inför julen eller annan säsong, marknadsföring, personal, renovering/reparation av utrustning eller för att du helt enkelt har problem med ditt kassaflöde - tillfälligt. En del av våra kunder har få kunder och får in sina fordringar vid olika tidpunkter. Är det då en kund som inte betalar i tid eller att det krävs en investering för att få in just den kunden, så är Qred perfekt.

Man bör inte ansöka om företagslån om man under lång tid har haft problem med sina intäkter och inte ser någon lösning i närtid. Det kan vara p g a konkurrenter, geografiskt läge, utbud, efterfrågan eller något helt annat som gör att det helt enkelt inte har funkat.

Under det här telefonsamtalet pratar vi om vad pengarna ska användas till och då dyker det ofta upp intressant fakta. Som att man har ansökt för 100 000 kr men maskinen man ska köpa kostar 80 000 kr. Eller att de har ansökt om 100 000 kr för att maskinen kostar 100 000 kr, men har en del eget kapital att använda. Då är det bättre att ta ett lägre lån, investera med sina egna pengar och sänka sin fasta månadsavgift och amortering per månad. Vi har en gedigen policy kring hur vi lånar ut ansvarsfullt och den går att läsa på vår hemsida.

Har du avslutningsvis några tips eller råd som du skulle vilja dela med dig av till den som har tänkt ansöka om ett nytt företagslån?

Läs på! Det är väldigt enkelt att ansöka genom att googla runt en kvart och ansöka om lån. För det första kan det vara ansökningar som kommer att påverka din kreditvärdighet och för det andra kan ansökan vara till en kostnad eller bindande. Det är gratis och ej bindande att ansöka hos Qred och du får en kostnadsfri offert som är giltig i sju dagar.

Vidare finns det fler falluckor när det kommer till företagslån. Det finns t ex de som drar av en uppläggningsavgift direkt på lånet, så har du ansökt för 100 000 kr får du bara 97 000 kr utbetalt till ditt konto. Ganska snopet när man har ansökt om 100 000 kr!

Viktigast är alltså villkoren och eventuella avgifter. Vi har ingen uppläggningsavgift, ingen bindningstid och inga dolda kostnader. Att behöva betala en ränta eller avgift när du faktiskt har betalat tillbaka hela lånet är inget vi tror gynnar klimatet för småföretagare - tvärtom! Man ska premieras om man har gjort bra ifrån sig och kunnat betala tillbaka i förtid.

Det sista jag vill skicka med till alla småföretagare är hur imponerad jag är över det arbete som ni lägger ned. Många har fler än ett företag och har verkligen en speciell livstid. Men glöm inte bort er själva, familj och vänner. Ni är värda ledighet och respekt!

Lycka till med företagandet!

  • Qred
    Löptid 6 mån - 2 år
    Maxbelopp 2 000 000 kr

Diskussion

Användarkommentarer

Här finns inga kommentarer ännu.

Skriv en kommentar

Om författaren

Simon Klaesson
Simon Klaesson

- Innehållsansvarig

Simon har ett stort intresse för finans och ekonomi och har sedan 2020 varit innehållsansvarig på Lånen.se. Simon har sedan tidigare en högskoleexamen som webbredaktör och ser i dagsläget till att innehåll och data på Lånen.se är korrekt och alltid uppdaterad.