Vi har haft förmånen att få intervjua Greg Micyk, Head of Growth på Ferratum Business (nu kallat CapitalBox). Förhoppningsvis finner du nedanstående frågor och svar intressanta och givande.

Kan du berätta lite om dig själv och hur du hamnade i finansbranschen?

Jag har arbetat med små och medelstora företag en stor del av min yrkesmässiga karriär. Problemet med att få tillgång till driftskapital har alltid varit tydlig i konversationen med dessa företag, och jag antar att jag ville bidra till att finna en lösning. Jag arbetade tidigare för en fintech-startup i Berlin men genom att arbeta med Ferratum kan jag ta itu med detta problem och tillhandahålla en lösning på ett mer hållbart sätt.

Vad skulle du säga skiljer era finansiella tjänster från era konkurrenters?

Ferratum har alltid haft en idé om hållbarhet som en del av dess DNA. Om du tittar på den internationella fintech-branschen, ser du att företag kommer och går. Ferratum har växt och expanderat under de senaste 15 åren, och vi är fortfarande i fasen där vi ser många möjligheter att växa ytterligare. När du tittar uteslutande på vår utlåning till mindre och medelstora företag, har vi hjälpt små och medelstora företag i EU att få tillgång till driftskapital i mer än 4 år. För ett stort antal företag är vi den främsta samarbetspartnern som de kan förlita sig på.

Ert företag har uppenbarligen företagskunder inom ett brett spektra av branscher, men hur skulle du säga att profilen av er typiska företagskund ser ut?

Det skiljer sig från land till land men det som våra kunder verkligen uppskattar är den snabba och rättvisa ansökningsprocessen. Vi kräver inte nonsensdokument eller ägnar veckor åt att gå igenom tonvis med pappersdokument. Faktum är att hela vår process är helt papperslös och i de flesta fallen kan kunderna förvänta sig pengar inom mindre än 24 timmar. Våra kunder vet mycket väl varför de behöver driftskapitalet och vill inte fastna i en process som varar för evigt. Jag skulle säga att vi betjänar de flesta små och medelstora företag som är beslutna att växa och expandera men vill göra detta på ett sätt som matchar det sätt på vilket de arbetar. De behöver en snabb och effektiv process för att få tillgång till pengar. Och vi tillhandahåller den.

Ferratum ses ofta som en pionjär inom tekniken för finansiella tjänster och har intagit en position i bräschen för den digitala och mobila bankrevolutionen. Anser du detta vara en nyckel till företagets framgång på företagsmarknaden, eller är det snarare ett medel för överlevnad att vara delaktig i denna revolution?

Jag tror att vi har påverkat hela fintech-branschen på ett väldigt betydande sätt. Vi har inte bara varit pionjärer utan även ett av de få fintech-bolag som har lyckats bygga upp en hållbar och lönsam verksamhet. Vi har lyckats skapa en solid grund i utmanarnas revolution och tvinga äldre finansinstitut att omvärdera sina tillvägagångssätt och strategier. Varje dag hör vi från våra kunder att de är nöjda att äntligen ha hittat ett finansinstitut som förstår deras behov och sätter dem först. Vissa av dem är överraskade över hur lätt det kan vara att få tillgång till driftskapital efter att tidigare ha genomgått ett helvete med mer traditionella finansinstitut.

Anser du att digitaliseringen av (era och andras) finanstjänster utgör ett hinder för KYC-processen, eller hur tacklar ni dagens krav på kundkännedom?

Vi har alltid varit digitala och jag skulle säga att först på sistone har lagstiftningen kommit ikapp och faktiskt tillåtit oss att bli än mer flexibla och snabba. Som ett exempel kommer vi tack vare betaltjänstdirektivet PSD 2 kunna fatta beslut snabbare och i många fall ge kunderna bättre erbjudanden, för att inte nämna det faktum att hela KYC-processen kan förenklas för kunderna.

Om du hade oändlig makt, vad (om något) skulle du granska och titta på när det kommer till företagslån i synnerhet eller den svenska finansmarknaden i allmänhet?

Jag tror, även om små och medelstora företag utgör ekonomins ryggrad, att företagsägare fortfarande inte uppskattas på det sätt de borde. All lagstiftning och allt stöd som bidrar till att skapa incitament för att anställa eller internationalisera välkomnas alltid, i varje stadie i företaget. I vissa fall är det tillräckligt om lagstiftningen inte stör eller medför alltför mycket byråkrati. Entreprenörer bör åtnjuta frihet inom en tydlig legal och skattemässig miljö som stödjer deras tillväxt.

Till sist, har du något råd som du skulle vilja dela med dig av till våra läsare?

Som företagsägare lämnas du ofta ensam. Att bygga ett företag utan stöd kan vara väldigt tröttsamt och svårt. Det är därför du alltid bör hålla utkik efter pålitliga affärspartners som kan hjälpa ditt företag att växa. Även stödet från familj och vänner kan underlätta att ta sig igenom de svårare stunderna. Så i korthet, omge dig själv med positiv energi – att få ett företag att växa kräver en hel del av det!

  • CapitalBox
    Löptid 3 mån - 4 år
    Maxbelopp 3 500 000 kr

Diskussion

Användarkommentarer

Här finns inga kommentarer ännu.

Skriv en kommentar

Om författaren

Simon Klaesson
Simon Klaesson

- Innehållsansvarig

Simon har ett stort intresse för finans och ekonomi och har sedan 2020 varit innehållsansvarig på Lånen.se. Simon har sedan tidigare en högskoleexamen som webbredaktör och ser i dagsläget till att innehåll och data på Lånen.se är korrekt och alltid uppdaterad.