Vad är BankID?

BankID har sedan det började utfärdas år 2003 snabbt blivit en vital del av hur vi legitimerar oss på distans. Behovet av e-legitimation uppstod då vi allt mer började använda tjänster på internet som krävde legitimering, exempelvis i form av onlineshopping och bankärenden. På senare tid har allt fler företag och tjänsteleverantörer implementerat BankID som ett sätt att förhindra bedrägerier, exempelvis vid beställningar och köp via telefon.

Vem kan få ett BankID?

Först och främst är det värt att nämna att det inte är en och samma instans som ger ut alla BankID. Istället är det individuella banker som ger ut BankID, så du måste vara kund hos en sådan bank för att få ett BankID. Du måste även ha ett svenskt personnummer, och vara myndig för att kunna göra det på egen hand. Vissa banker kan dock ge ut BankID till kunder som är under 18 år. Besök din banks hemsida för att se de villkor de erbjuder.

Dessa banker erbjuder BankID:

 Steg för steg hur du skaffar BankID

Exakt hur det går till skiljer sig en aning beroende på vilken bank du har, men principen är likadan oavsett bank. För att ge dig ett exempel på hur det kan gå till kan vi se hur man gör på SEB för att få ett mobilt BankID.

  • Gå till SEB.se (det går inte att göra detta via deras app)
  • Logga in på din internetbank med din digipass, eller om du har, ett befintligt BankID (exempelvis om du byter telefon). Om du inte har ett digipass eller ett befintligt BankID behöver du besöka ett SEB-kontor.
  • Väl inne på internetbanken går du till Beställ mobilt BankID.
  • Du får en engångskod via sms. Fyll i denna engångskod på sidan och klicka på Nästa.
  • Signera avtalet med ett befintligt BankID eller digipass.
  • Ladda ner BankID på din mobiltelefon eller surfplatta från App Store eller Google Play.
  • Öppna BankID-appen. I appen hittar du en QR-ikon som används för att aktivera telefonens kamera. Rikta kameran mot QR-symbolen på skärmen. Du får nu välja en säkerhetskod som används varje gång du legitimerar dig.
  • Nu kan du göra din första inloggning med ditt nya BankID. Observera att du även måste legitimera dig med din digipass första gången du loggar in.

Vad kan man använda BankID till?

Syftet med BankID är att kunna legitimera sig på distans. Ibland finns det en missuppfattning om att BankID bara är till för legitimering på internet, men det används även för legitimering via telefonsamtal. Användningsområdena har ökat sedan starten för cirka 20 år sedan. Idag kan du använda BankID till följande:

  • Sköta dina bankärenden, inklusive betalning av fakturor.
  • Legitimera dig vid telefonsamtal, exempelvis med en teleoperatör eller kreditbolag.
  • Genomföra köp via telefonsamtal.
  • Teckna avtal, exempelvis när du ska ta ett lån.

Trygg e-legitimation

När du har skaffat din e-legitimation kan du legitimera dig i samband med en låneansökan. Använd gärna vår låneguide för att hitta det lån som passar dig bäst!

Finns det olika typer av BankID?
Vilka plattformar/operativsystem kan BankID användas på?
Kan man ha mer än ett BankID?
Hur länge håller ett BankID?
Kostar BankID något?
Hur för jag över mitt BankID till en ny telefon?
Hur säkert är BankID?

Diskussion

Användarkommentarer

Här finns inga kommentarer ännu.

Skriv en kommentar

Om författaren

Simon Klaesson
Simon Klaesson

- Innehållsansvarig

Simon har ett stort intresse för finans och ekonomi och har sedan 2020 varit innehållsansvarig på Lånen.se. Simon har sedan tidigare en högskoleexamen som webbredaktör och ser i dagsläget till att innehåll och data på Lånen.se är korrekt och alltid uppdaterad.