Lånen.se

Intervju med KOMPAR

Publicerad av Anton Ehrnström och uppdaterad 17 oktober 2019
Intervju med KOMPAR

Vi har haft förmånen att få intervjua Philip Kornmann, Co-founder på KOMPAR som förmedlar företagslån. Förhoppningsvis finner du nedanstående frågor och svar intressanta och givande.


Teamet bakom KOMPAR har själva erfarenheter av såväl företagande som finansiering. Är detta en viktig nyckel till framgång i er bransch, eller skulle du säga att det är andra faktorer som har hjälp er att etablera KOMPAR som en framstående jämförelsetjänst?

Ja, jag tror att erfarenhet av entreprenörskap och företagande är otroligt viktigt för aktörer i vår bransch då det skapar en förståelse för våra användare och den situation som de befinner sig i. Sedan är erfarenhet av finansiering en grund för att ha en djup förståelse av produkterna som vi erbjuder våra kunder och hur dessa produkter förhåller sig till andra alternativ.

Andra viktiga framgångsfaktorer är så klart ett talangfullt och motiverat team - med ett sådant i ryggen kan du uppnå nästan vad som helst. Utan ett starkt engagemang och strävande efter tillväxt blir det svårt att få tillräckligt med momentum och en konkurrent kan mycket väl springa förbi en. Sist men inte minst så har en framgångsfaktor för oss varit att ständigt ha ett fokus på våra kunder, att skaffa oss en förståelse för deras behov och att anpassa vårt erbjudande därefter. Alla dessa aspekter (och ett par till så klart ;)) har hjälpt oss att etablera KOMPAR.

Ni samarbetar med ett antal olika partners och kan därmed tillhandahålla en kostnadsfri tjänst som gör det enkelt att jämföra företagslån. Vilka är dina bästa knep när det kommer till jämförelser av lån för företag – vad bör man tänka på och väga in i valet av långivare?

Som ett första steg bör du som egenföretagare ge dina finansieringsbehov en extra tanke. Man kan ta företagslån för många olika anledningar - t.ex. för att expandera sitt företag till nya marknader, för att anställa mer personal, för att köpa verktyg eller för att öka ens marknadsföring. Olika typer av lån kan lämpa sig bättre eller sämre beroende på hur lånebehovet faktiskt ser ut. Utöver detta är det en bra idé att definiera vad effekten kommer bli av att få tillgång till ett företagslån - kommer din kapacitet öka så att du kan ta dig an fler kunder? Kommer du kunna erbjuda något nytt, eller kommer du eventuellt att få fler kunder genom din markandsföring?

Nästa steg kommer efter att du har fyllt i en ansökan. Inom kort får du erbjudanden från flera olika långivare. När detta sker är det viktigt att jämföra de olika erbjudandena och se hur de passar in på dina lånebehov. Det kan mycket väl råka bli så att du får erbjudanden med lägre belopp än vad du har sökt om. I en sådan situation behöver du fråga dig om beloppet räcker för den där expansionen i försäljning som du planerat, till exempel. Här kan det vara ett bra alternativ att göra vad man tänkt, men i en mindre skala. Det möjliggör det för dig att prova på att öka på försäljningen, lära dig utifrån resultaten och förbättra ditt tillvägagångssätt.

Som ett nästa steg är det viktigt att kolla på hur återbetalningsplanen för lånet ser ut. Det kan tyckas självklart, men hur långt ett lån sträcker sig och därmed amorteringen per månad, har en enorm påverkan på ditt företags kassaflöde. Det är faktiskt många som glömmer bort hur återbetalningen av lånet ser ut när de jämför olika företagslån. Det är så klart mänskligt att fokusera på vilka positiva resultat lånet kan komma att få, men det är viktigt att inte glömma bort återbetalningen.

Som ett sista steg i processen av att välja ett företagslån så bör du försöka utvärdera vad mervärdet är av finansieringen. Kommer den ökade försäljningen ge dig en högre bruttovinst än vad kostnaden för lånet är? Med andra ord, kommer fördelarna med lånet vara fler än kostnaden för det? För att ge ett till exempel; ett företag tar ett lån på 100 000 kr för att köpa produkter och totalkostnaden för lånet ligger på 20 000 kr. För att utvärdera om man ska ta ett sådant lån så behöver man kolla på hur mycket man kommer att tjäna från att sälja produkterna. Kommer bruttomarginalen (dvs. priset du säljer för minus priset du köpt in för) att täcka kostnaderna för lånet? Finns det några andra värden av att ta lånet, som att du får en ny kundrelation? Det är alltså en bra idé att göra en utvärdering för dig själv innan du väljer vilket lån du vill gå vidare. Skulle du ha några svårigheter eller frågor när du gör det, så är det bara att höra av dig till oss på KOMPAR.

Förutom den digitala tjänst som ni tillhandahåller via er webbplats kan man även få hjälp via telefon. Är det så att vissa kunder föredrar att få tala med en personlig rådgivare, eller vilka är de vanligaste anledningarna till att man kontaktar er via telefon snarare än att använda er webbtjänst?

Våra kunder kommer från många olika typer av branscher. Målet är däremot detsamma, det vill säga att driva ett så bra bolag som möjligt. Är du ett proffs på att bygga hus, driva en restaurang eller köra gods, så innebär det inte nödvändigtvis att du har erfarenheten av att utvärdera företagslån och fatta beslut kring dem. Därav är det många av våra kunder som föredrar att prata med våra personliga rådgivare, vilket är helt naturligt. Det blir dessutom än mer aktuellt att prata med en expert på finansiering när beloppen blir desto högre, vilket de ofta blir för just företagslån. I sådana situationer bidrar vi gärna med stöd och besvarar eventuella frågor för att underlätta beslutet, oavsett vad det blir. Även innan en ansökan har satts igång finns vi tillgängliga för att besvara eventuella frågor och ge gratis rådgivning. Vi tror helt enkelt att en dialog är grunden för en långvarig och lyckad affärsrelation.

Så pratar ni med alla bolag som söker företagslån via er?

Inte alla. Vi pratar/mailar endast med de kunderna som vill det. Föredrar du att kolla på din ansökan och fatta för dig själv går det självklart också bra, allt sker online.

Vår målsättning är att göra processen av att jämföra företagslån så enkel som möjligt, så att företag sparar både tid och pengar genom att få de bästa villkoren. För vissa innebär enkelhet att ha någon att prata med, för andra innebär det att göra saker för sig själv.

Planerar ni att växa er affär internationellt? Har ni tänkt hjälpa små och mellanstora företag i andra länder att växa också? Kommer ni också att ta ett lån om det behövs?

Självklart. Vi planerar att växa vårt erbjudande på andra marknader inom EU, så att små och mellanstora företag får den finansiering de behöver. Vi gillar att tänka stor - och vem vet, inom snart kanske vi finns på alla europeiska marknader? Behöver vi finansiering för att nå dit så är det självklart att vi kommer att använda oss av KOMPAR. Vi vet att det är det bästa sättet att få tag på företagslån helt enkelt ;)

That’s the spirit! Skämt åsido. Vilka råd eller tips skulle du avslutningsvis vilja vidarebefordra till de av våra läsare som ligger i startgroparna för att jämföra företagslån och kanske ansöka om ett sådant?

Som nämnt tidigare, så bör varje egenföretagare som är på väg att söka företagslån förtydliga för sig själv vad ens behov är och vilka resultat finansieringen kan komma att ha. När behoven och de möjliga resultaten är tydliga blir det desto enklare att göra en utvärdering vilket av ens lånealternativ som passar bäst. Har ni några frågor under tiden är det bara att höra av er till oss på KOMPAR.

Diskussion

Användarkommentarer

Här finns inga kommentarer ännu.

Skriv en kommentar

Ditt förnamn:
Din kommentar:


Läs om hur vi behandlar och skyddar dina personuppgifter i vår personuppgiftspolicy. Genom att skicka in din kommentar godkänner du denna hantering. Om din kommentar framstår som stötande eller av något skäl olämplig kan publicering underlåtas.

Om författaren

Anton Ehrnstrom Anton Ehrnström Contentansvarig, redaktör [email protected]   Anton är ansvarig för det redaktionella innehållet på våra sajter. Han har lång erfarenhet från kundservice inom försäkringsbranschen, bland annat från hans roll som produktionskoordinator på ett globalt försäkringsbolag.